Hätänumero ja opastus

Suomessa on vain yksi hätänumero, 112. Koulutetut hätäkeskuksen operaattorit vastaavat hätäpuheluihin kuudessa hätäkeskuksessa Manner-Suomessa. Puheluihin vastataan sanoilla ”Hätäkeskus - Nödcentralen”.


Suomen hätäkeskuksen toimijat ovat lain mukaan velvollisia vastaamaan puheluihin suomeksi ja ruotsiksi. Jos operaattori ei puhu ruotsia tai englantia, hän voi siirtää puhelun toiselle operaattorille tai tulkille, jolloin soittaja voidaan asettaa hetkeksi pitoon.

Vieraile 112-sivustolla saadaksesi lisätietoja. On suositeltavaa ladata 112-sovellus.

Milloin soittaa 112?

112 on saatavilla 24/7.


Jos sinulla on hätätilanne ja tarvitset kiireellistä apua viranomaisilta (poliisi, ensihoitajat, palomiehet).


Jos tiedät tai epäilet, että jonkun henki, terveys tai omaisuus on uhattuna tai muutoin vaarassa.

Ohjeita hätänumeroon 112 soittamiseen

Näin teet hätäilmoituksen:


1. Soita 112 itse, jos voit.
2. Kerro mitä tapahtui.
3. Kerro tarkka osoite ja kaupunki.
4. Vastaa kysymyksiin.
5. Jos soitat apua jollekin, jota autat, kytke puhelimesi kaiutin päälle ja jatka auttamista.
6. Toimi annettujen ohjeiden mukaan.
7. Lopeta puhelu vasta saatuasi luvan.
8. Ohjaa lisäapu kohteeseen.

Pikapoistuminen
Feedbackexternal link icon